Православни Архиепископ пећки,
Митрополит београдско-карловачки и Патријарх српски, са свим
Архијерејима Српске Православне Цркве – свештенству, монаштву и свим
синовима и кћерима наше свете Цркве: благодат, милост и мир од Бога Оца,
и Господа нашега Исуса Христа, и Духа Светога, уз радосни ВАСКРШЊИ
поздрав:
ХРИСТОС ВАСКРСЕ!
Ако си и у гроб сишао, Бесмртни,
но разорио си силу пакла
и васкрсао си као победитељ, Христе Боже,
женама мироносицама говорећи: Радујте се!
и Својим апостолима мир дарујући,
Ти који палим смртницима дајеш Васкрсење!
но разорио си силу пакла
и васкрсао си као победитељ, Христе Боже,
женама мироносицама говорећи: Радујте се!
и Својим апостолима мир дарујући,
Ти који палим смртницима дајеш Васкрсење!
Ову песму бесмртности, драга наша децо духовна, певамо неућутно у ове
дане у којима прослављамо Христово Васкрсење, које се догодило, како
сведоче древни тајновидци Божји, у исти онај дан у који је Бог у
почетку, ни из чега, створио небо и земљу.
У исти тај дан, сагласно истим тајнозналцима, избавио је Господ Свој
изабрани народ из египатског ропства; зато се он и зове Пасха – то јест
прелаз из ропства у слободу у Господу кроз Црвено море.
Пуноћа Божјег присуства у Његовој творевини открива се управо у тајни
Христовог Васкрсења, овога светога дана у који Му појемо: У гробу
телесно, у аду с душом као Бог, у рају с разбојником, и на Престолу био
си, Христе, са Оцем и Духом, све испуњавајући, Неограничени.
Очевидно је, да се Васкрсење Христово јавља и показује не само као
победа над смрћу и пролазношћу, него и као откривење пуноће Божанског
промисла о свету и човеку.
Најдубља чежња човекова јесте чежња и вапај за слободом и бесмртним
животом. Но, истинска слобода човекова је само она слобода која га
ослобађа од тираније пролазности и смрти – свака друга и другачија
слобода представља чежњу за њом или просто привид слободе.
Сила, пак, Христовог Васкрсења јесте управо квасац једине истинске
слободе, као квасац и залог бесмртности и вечног живота. Том силом и
божанском светлошћу се обједињује Бог и човек, обасјава небо и земља,
анђели и људи, време и вечност. Светлошћу Васкрслог Христа и Љубављу
Божјом, прожети и загрљени, постају једно у Христу Васкрсломе преци и
потомци, сва људска покољења, и сва творевина сабрана у Цркви као
Његовом Богочовечанском телу.
Ми Хришћани смо по томе Хришћани што смо сведоци и носиоци тог вечног
и непролазног људског достојанства, поставши, по благодати, „синови
Светлости и Дана“.
Отуда је празновање Христовог Васкрсења – празновање Живота вечног и
непролазног. Земаљски живот је само семе за тај вечни живот. То семе се
зачиње у материној утроби, силом и дејством једног за свагда делотворног
Божанског благослова: Рађајте се и множите се, и напуните земљу. (в. 1.
Мој 1,28).
У светлости Христовог Васкрсења – свако зачеће, рођење, и свако
људско биће има вечни смисао, представља рађање за вечност, као и нашу
вечну људску одговорност за њега.
Васкрсли Христос, „Који је смрћу смрт уништио и онима у гробовима
живот вечни даровао,“ основа је човекове пробуђености за одговорност за
свако људско биће, не само у времену него и пред вечношћу. Исповедајући
Васкрсење Христово и верујући у опште Васкрсење мртвих, ми исповедамо и
постајемо свесни своје непролазне одговорности за светињу сваког људског
бића и сваког створења, и празнујемо неуништивост вере и људске наде у
вечни смисао живота, у Христу, Богу љубави, Жртвованом „за живот света“.
Данас, као и одувек, самољубље и саможивост прете да униште значај
ове и овакве несебичне саможртвене Христове љубави, на чијем пламену се
греју сва бића и сва створења. Само вера у човекову бесмртност и вечну
одговорност за свој живот и дела сажиже својим пламеном саможивост као
лажно начело живота, откривајући, да је у саможртвеној љубави према Богу
и ближњем, нашем вечном брату и сабрату, излаз и спас из свих човекових
заблуда, мрака и безизлаза. Само душе обасјане и обновљене светлошћу
Васкрсења Христовог и надом у опште Васкрсење мртвих ослобађају се
себичности и непоштења, страха и грамзивости; задобијајући стид и
доброту, налазе праву меру свега што је пролазно и равнотежу између
светиње општег и заједничког добра и личних потреба; уче се братском
дељењу добара и срдаца у тајни ломљења хлеба живота, то јест, у Тајни
Причешћа Телом и Крвљу Христовом.
Славећи Васкрсење Христово, „у Коме живимо, крећемо се и јесмо” (Дап
17,28), руковођени пастирском бригом, позивамо вас, браћо и сестре, да
исповедате и чувате своју веру православну, и то, не речима, већ животом
– делатно и истрајно. Чувајмо се свих оних који „долазе у оделу
овчијем, а изнутра су вуци грабљиви” (Мт 7,15). У миру и љубави
похађајмо своје храмове и своје светиње, учествујући у богослужењу и
причешћујући се Божанским Тајнама Христовим.
Знамо добро шта значи држати се здравог учења о побожности, а шта,
пак, значи и куда води залудно препирање, „од чега настаје завист,
свађа, хуљења, лукава подозрења, празна надмудривања људи изопаченог ума
и лишених истине, који мисле да је побожност извор добитка” (1. Тим
6,4-5). Зато, у заједничкој молитви, „сами себе, једни друге и сав живот
свој Христу Богу предајмо!” Једним устима и једним срцем пева се
молитва јединства вере и заједништва Духа Светога, на славу Свете
Тројице и очување православне црквено-народне саборности.
Помолимо се Господу Васкрсломе да се мир врати свуда одакле је
протеран, на првом месту у наша срца и у наше домове. Чувајмо светињу
хришћанскога брака, јер је она основ узвишене, здраве и честите
хришћанске породице.
Велики руски старац, Свети Серафим Саровски, све своје посетиоце је
увек поздрављао речима: „Христос васкрсе, радости моја,!” показујући
тиме да Црква Христова и њени светитељи живе у реалности Васкрсења. Дај
Боже да и ми будемо сведоци те истине, и да у нашим душама и на нашим
лицима непрестано блиста радост Васкрсења.
Поздрављајући вас, браћо и сестре, најрадоснијим Васкршњим поздравом,
позивамо вас да живите у љубави према Богу и ближњима, ходећи тако
путем који води у вечни живот, јер ћемо само тако постати и бити синови и
кћери Васкрсења. Стога, чувајте у љубави тајну живота коју је установио
и осветио Сâм Бог. Ово ради благостања и угледа нашега, ради наше деце –
највећега блага, због којих живимо и радимо. Искрена верност и узајамно
праштање да не изостане.
Кад знамо да је Господ са нама и у нама, треба Њему и да се обратимо,
Њему своју тугу и муку да исповедимо. Он ће нас утешити, ојачати и кроз
овоземаљски живот водити. Чувајмо тај Божји дар у себи, и чувајмо се да
Господа не увредимо својим гресима. Кад нас непријатељ нападне,
завапимо попут Апостола Петра: „Господе, спаси ме!“ (Мт 14,30).
У животу ћемо доживети многе невоље, неправде и жалости, али знајмо
да Господ – уколико смо са Њим – и највећу жалост претвара у радост, и
да је Својим ученицима и Апостолима, а преко њих и свима нама рекао: „У
свету ћете имати жалост; али не бојте се, Ја сам победио свет“ (Јн
16,33).
На овај Празник над празницима, обрадовани радошћу Васкрсења
Христовог, поздрављамо све: мајку која чува чедо под срцем и нагнуту над
колевком свога болесног детета; поздрављамо оне који страдају и пате,
прогнане правде Божје ради; поздрављамо све презрене и понижене, и сужње
у тамници; поздрављамо трудбенике и раднике, путнике по сухом, мору и
ваздуху; поздрављамо учене и неуке и све оне који трагају за вечним
смислом и тајном живота; поздрављамо све болесне и напаћене; поздрављамо
све људе поздравом вечне победе: Христос васкрсе – веру, наду, љубав и
вечни живот донесе, тугу и смрт однесе!
Овим поздравом, обрадујмо нашу браћу и сестре на Косову и Метохији
који данас са нама славе победу Добра над злом, Живота над смрћу, Христа
Васкрслога над силама таме.
Обраћамо се свим нашим синовима и кћерима, духовној деци наше Цркве
која живе на свим континентима, али са којима смо у молитви сједињени,
да се са нама радују Васкрсењу Христовом, које нас позива да чувамо
јединство Свете Цркве Христове, да у љубави и слози једни са другима
чувамо „јединство Духа свезом мира” (Еф 4,3), и да никада своје земаљске
интересе не стављамо изнад интереса Цркве и свеопштег добра нашег
народа.
Нека мука и тескоба наших дана узмакне пред светлошћу и радошћу
Васкрсења Христовог! И никада не заборавимо да Васкрс значи почетак,
сигурни залог и темељ нашега Васкрсења.
У радости Васкрсења Христовог загрлимо једни друге и сва створења, и запевајмо свету песму вечног живота и Светлости:
Христос васкрсе из мртвих, смрћу смрт победивши и онима у гробовима живот даровавши.
Христос Васкрсе! Ваистину Васкрсе!
Дано у Патријаршији српској у Београду, Васкрсу 2015. године.
Ваши молитвеници пред Васкрслим Христом:
Архиепископ пећки, Митрополит београдско-карловачки
и Патријарх српски ИРИНЕЈ
и Патријарх српски ИРИНЕЈ
Митрополит црногорско-приморски АМФИЛОХИЈЕ
Митрополит дабробосански НИКОЛАЈ
Митрополит загребачко-љубљански ПОРФИРИЈЕ
Епископ шабачки ЛАВРЕНТИЈЕ
Епископ сремски ВАСИЛИЈЕ
Епископ бањалучки ЈЕФРЕМ
Епископ будимски ЛУКИЈАН
Епископ канадски ГЕОРГИЈЕ
Епископ банатски НИКАНОР
Епископ новограчаничко-средњезападноамерички ЛОНГИН
Епископ источноамерички МИТРОФАН
Епископ бачки ИРИНЕЈ
Епископ британско-скандинавски ДОСИТЕJ
Епископ зворничко-тузлански ХРИЗОСТОМ
Епископ осечко-пољски и барањски ЛУКИЈАН
Епископ западноевропски ЛУКА
Епископ жички ЈУСТИН
Епископ врањски ПАХОМИЈЕ
Епископ шумадијски ЈОВАН
Епископ браничевски ИГЊАТИЈЕ
Епископ милешевски ФИЛАРЕТ
Епископ далматински ФОТИЈЕ
Епископ бихаћко-петровачки АТАНАСИЈЕ
Епископ будимљанско-никшићки ЈОАНИКИЈЕ
Митрополит дабробосански НИКОЛАЈ
Митрополит загребачко-љубљански ПОРФИРИЈЕ
Епископ шабачки ЛАВРЕНТИЈЕ
Епископ сремски ВАСИЛИЈЕ
Епископ бањалучки ЈЕФРЕМ
Епископ будимски ЛУКИЈАН
Епископ канадски ГЕОРГИЈЕ
Епископ банатски НИКАНОР
Епископ новограчаничко-средњезападноамерички ЛОНГИН
Епископ источноамерички МИТРОФАН
Епископ бачки ИРИНЕЈ
Епископ британско-скандинавски ДОСИТЕJ
Епископ зворничко-тузлански ХРИЗОСТОМ
Епископ осечко-пољски и барањски ЛУКИЈАН
Епископ западноевропски ЛУКА
Епископ жички ЈУСТИН
Епископ врањски ПАХОМИЈЕ
Епископ шумадијски ЈОВАН
Епископ браничевски ИГЊАТИЈЕ
Епископ милешевски ФИЛАРЕТ
Епископ далматински ФОТИЈЕ
Епископ бихаћко-петровачки АТАНАСИЈЕ
Епископ будимљанско-никшићки ЈОАНИКИЈЕ
Епископ захумско-херцеговачки ГРИГОРИЈЕ
Епископ ваљевски МИЛУТИН
Епископ рашко-призренски ТЕОДОСИЈЕ
Епископ нишки ЈОВАН
Епископ западноамерички МАКСИМ
Епископ горњокарловачки ГЕРАСИМ
Епископ аустралијско-новозеландски ИРИНЕЈ
Епископ крушевачки ДАВИД
Епископ славонски ЈОВАН
Епископ аустријско-швајцарски АНДРЕЈ
Епископ средњоевропски СЕРГИЈЕ
Епископ тимочки ИЛАРИОН
Епископ умировљени зворничко-тузлански ВАСИЛИЈЕ
Епископ умировљени захумско-херцеговачки АТАНАСИЈЕ
Епископ умировљени средњоевропски КОНСТАНТИН
Епископ умировљени славонски САВА
Викарни Епископ моравички АНТОНИЈЕ
Викарни Епископ топлички АРСЕНИЈЕ
Викарни Епископ јегарски ЈЕРОНИМ
Епископ ваљевски МИЛУТИН
Епископ рашко-призренски ТЕОДОСИЈЕ
Епископ нишки ЈОВАН
Епископ западноамерички МАКСИМ
Епископ горњокарловачки ГЕРАСИМ
Епископ аустралијско-новозеландски ИРИНЕЈ
Епископ крушевачки ДАВИД
Епископ славонски ЈОВАН
Епископ аустријско-швајцарски АНДРЕЈ
Епископ средњоевропски СЕРГИЈЕ
Епископ тимочки ИЛАРИОН
Епископ умировљени зворничко-тузлански ВАСИЛИЈЕ
Епископ умировљени захумско-херцеговачки АТАНАСИЈЕ
Епископ умировљени средњоевропски КОНСТАНТИН
Епископ умировљени славонски САВА
Викарни Епископ моравички АНТОНИЈЕ
Викарни Епископ топлички АРСЕНИЈЕ
Викарни Епископ јегарски ЈЕРОНИМ
ОХРИДСКА АРХИЕПИСКОПИЈА
Архиепископ охридски и Митрополит скопски ЈОВАН
Епископ полошко-кумановски ЈОАКИМ
Епископ брегалнички МАРКО
Викарни епископ стобијски ДАВИД
Епископ полошко-кумановски ЈОАКИМ
Епископ брегалнички МАРКО
Викарни епископ стобијски ДАВИД
(СПЦ)
Нема коментара:
Постави коментар